Er du en af dem som kan spise and hele året, og ikke kun til mortensaften & jul så er den her opskrift én du absolut må prøve!!
Appelsinjuice (syre + enzymer) gør at kødet bliver mørt og får en lidt karamelliseret sødlig overflade under stegningen da juice indeholder sukker.
Spørger du mig så syntes jeg ikke at alle slags marinader passer til alle slags kød! Og jeg syntes bestemt heller ikke at alle syrer og enzymer virker ens på samme stykke kød.

Her en lille liste over hvad man kan marinere i:

Æblejuice
Appelsinjuice
Tomat 
Rødvin
Limesaft
Kærnemælk
Passionsfrugt
Kiwi
Soya & ingefær
 
Nu til opskriften:

2 andebryster
½ l appelsinjuice
friskkværnet salt og peber

Rids skindsiden på andebrysterne.
Hæld juice i et firkantet fad, og læg kødet med skindsiden op.
Gnid godt med salt og peber på skindet.
Lad det stå og trække i 2-3 timer på køl.
Varm panden godt op og læg kødet på med skindsiden ned!(dette af flere grunde. For at få en sprød overflade, samt at skindet indeholder fedt så sparer du på andet fedtstof)
Steg skindsiden indtil det får en flot gylden farve.
Vend kødet og brun det let, hæld derefter appelsinsaften fra marineringen på panden så det dækker 2/3 del af kødet og steg ved svag varme indtil al saften begynder at fordampe.
Jo mere af væden der fordamper, jo mere begynder det at karamellisere. Det er under denne proces at du skal være vågen, da ved for stærk varme brankes kødet og får en grim eftersmag!!
Når juicen begynder at blive til en dejlig tyk masse på panden vender jeg kødet af og til så skinsiden også får denne lækre appelsinsmag.
Det er min erfaring at når alt saften er "næsten" væk på panden er andebrysterne ved at være klar. Disse tages nu af varmen og trækker i 5 min inden de skæres ud.
Kødet her skal være let rosa, ikke rødt, ej hellere gennemstegt.
Smager fantastisk som frokostret med salat, eller som pålæg på nybagt rugbrød, eller som selvstændig ret med fx rødkålssalat & granatæble.



Leave a Reply.