Picture
Når jeg bager til madpakkerne, så bager jeg som regel meget af gangen. Noget af det bliver spist undervejs noget af det brugt til madpakker og mellemmåltid og resten bliver frosset ned. Så har jeg altid noget lækkert til ungernes madpakker i denne kedelige tid.

Jeg bruger atlid den samme opskriftpå dej, om jeg laver pølsehorn, snegle pizzaer m.m.
Som noget nyt har jeg bagt pirogger i dag, og jeg må sige at det ikke er sidste gang jeg gør det.


Grundopskriften til dejen stammer fra min tante i Polen, og kan også bruges til horn med bagefast marmelade, tilsæt gerne vaniljesukker i gæren.

600 g hvedemel
2 æg
2 spsk sukker
250 g smeltet margarine
2,5 dl creme fraiche
                                                          50 g gær
                                                          1 dl lillefinger varmt mælk

Opløs gæren i mælken og kom de øvrige ingredienser i.
Ælt dejen godt, og sæt den på køl i 1 time.
Nu er dejen klar til at blive formet til horn, snegle eller andre ting.
Bages v 180ºC i 15-20 min

Jeg har brugt følgende ingredienser til mine fyld:

1 glas pizza sovs fra Rema 1000
1 pakke skinke i stimler
1 pakke revet cheddar ost
1 pakke pølser

Fyldet til pirogger:
Skinkestrimler
1 buko pikant
1 tsk sennep
Det hele røres sammen, kommes på dejen, som lukkes sammen om fyldet.





Leave a Reply.