Picture
Kagen er rigtig lækker en sommer eftermiddag til kaffen eller som dessert hvis man skal have gæster. Den er selvfølgelig bedst & billigst at lave når det er sæson for frugterne. Men jeg havde en masse marcipan tilbage som skulle bruges.
Den kan være lynhurtig at lave idet det hele kan købes "færdigt" - eller også kan man kræse for sine gæster.

Ingredienserne er følgende:
1 pk Mørdej a 300 g
1 pose ODENSE færdigt Kransekagemasse eller noget tilsvarende
200 g kagecreme
Friske bær

Mørdej:
300
g hvedemel
150 g stuetempereret smør
100 g flormelis
1 æg (str. L)

 Ælt alle ingredienserne hurtigt sammen til en ensartet mørdej. Stil mørdejen koldt
  i ½ time inden udrulning. Rul mørdejen ud og kom den i en tærteform. Forbag den i 7 min ved 220ºC.
Kransekagemassen sprøjtes som dråber oven på og tærten bages færdigt 8-9 min ved 220ºC.
Kagen afkøles og fyldes med kagecreme og pyntes med frisk frugt efter ønske.

Kagecreme:

Hvis du godt kan lide en god kagecreme- og gider bruge lidt tid på den så er den
her virkelig god! Min yndlings og i øvrigt den eneste jeg bruger!!

1 æg
1 blomme
50 g sukker
25g maizena
Korn af 1 stang vanilie
5,7 dl Sødmælk
1,5 dl fløde pisket til blødt skum

Rør maizena ud i mælken, og kom alle de øvige ingredienser i gryden.
Rør konstant i gryden mens det koger op.
Koges til min 82ºC fordi her bruges alm. æg)
Cremen hældes i en skål, og afkøles helt
Den piskede fløde vendes i cremen og der smages til med evt sødestof.

Denne creme kan bruges i lagkager ( blot lidt mere maizena i)eller i triflier m.m. Vanilien kan erstates af essenser med anden smag. Den kan også tilsættes frugtfarve for mere sjov :-)





Leave a Reply.