Picture

Jeg har en gammel støbejernsgryde som jeg bruger til gryderetter tilberedt på grillen. Der findes mange smarte gryder på markedet i dag til mange mange penge, men hvorfor købe sig fattig når man kan finde noget brugbart i sine gemmer eller på et loppemarked.

Til gryderetter lavet på grillen bruger jeg noget kød som gerne må have lang tilberedningstid, da man får en rigtig god smag frem ud af kødet. Det kan være nakkesteg, oksekød eller kalvekød.

Til retten her, som vi havde til 2 dage er der brugt:



700 g kød i tern, her har jeg brugt kalvekød - men jeg har lavet retten med svinekød også.
1 bakke champignoner på 400 g skåret i kvarte
2 ds hakkede tomater
2 løg skåret i tern
½ tsk røget paprika
salt & Peber
4 spsk olie ca
Endvidere:
1 ds majs
1/4 l piskefløde

Tilbehør kogte ris & salat

Start med at fylde 3/4 rør med kul og tænd for dem. Gryderetten skal tilberedes på den cirkulære metode. Hvis du ikke ved hvad det er, kan du læse mere om det længere ned på siden her.
Kom gryden på risten, hæld olien på og lad den stå i et par minutter. Brun kødet, tilsæt alle de øvrige ingredienser- undtagen majs og fløde!-og lad det stå og simre i 45 min mens du rører i det af og til. Låget på grillen skal være på mens gryderetten simrer.

Når kødet er mørt, efter de ca. 45 min tilsætter du majs & fløde. Mens retten simrer det sidste stykke tid koger du ris i mellemtiden. Når risene er kogte så er retten færdig:-)

Det smarte & gode ved denne ret er at der slet ikke skal bruges meljævning!! Den bliver dejlig tyk fordi den står og simrer over den meget intensive varme. Jeg vil nemlig gerne undgå stivelse i så mange retter som muligt. Derfor spiser jeg den også kun med salat mens resten af familien også guffer ris i sig.

Jeg bruger også røget paprika i retten- og det er fordi jeg rigtig godt kan lide den smagen den giver. Jeg bruger Morten Heibergs, men andre mærker kan også bruges.

Den cirkulære grill-metode
Den cirkulære metode er en anden variation af den indirekte metode.
Den går ud på at du placerer de varme briketter i en
ring langs kanten af grillen
hele vejen rundt. Derved får du et meget
stort areal, som ikke ligger direkte over varmen. Her på billedet, som er tyvstjålet,  tilberedning af en pizza.




Leave a Reply.