Picture
En af mine børns favorit snaks her i sommers var kartoffelspiraler.
Der var et hav af krydderier man kunne vælge i mellem, og man spiste dem varme og sprøde direkte fra den varme olie.

Boderne som solgte disse havde en professionel maskine som kørte rundt om kartoflen og skivede den som en spiral. Da vi kom hjem havde mine unger da ikke glemt alt om spiralerne- så jeg måtte improvisere.

Min veninde fik derfor købt os et par spiraler (Tupperware) og så gik vi ellers i gang med at prøve selv.
De smagte lige så godt som dem vi købte - om end det var lidt mere besværligt at dreje dem rundt.

Spiralen ser således ud:


Fremgangsmåden er ganske simpel. Man vasker en stor kartoffel godt, kører spiralen igennem, sætter et grillspyd i ( som har ligget i koldt vand i 15 min) og steger derefter kartoflen i en friture til den er gylden.
Til sidst krydrer man det med krydderi man kan lide, og bum så har man en kartoffelspiral. Ungerne syntes det var en sjov og anderledes måde at spise en kartoffelchips på.



Leave a Reply.