Jeg har forsøgt mig med rygeost en del gange før - men opskrifterne har været for avancerede til mig- tror jeg- da det aldrig er lykkedes mig at lave en rygeost som smagte godt indtil...................
Vi holdt ferie og min far lavede den perfekte rygeost!!!
Så tænkte jeg, at det kan ikke passe han kan, når jeg ikke kan!!!!!!

Men alt kan lade sig gøre - det er bare ikke altid at opskrifterne er gode.
Nogle gange kan det blive så avanceret at man står af længe før man er begyndt!
Jeg har  f.eks prøvet at koge kærnemælken til en bestemt temperatur, røget osten på grillen med røgsmuld og meget mere. Det er bare ikke lykkedes mig at lave en god rygeost på disse måder.

Inden du går i gang med at lave en lækker rygeost skal du bruge tre vigtige ingredienser.
1. Tid og tålmodighed det tager 1½ døgn.
2. Osteløbe. Det koster 50 kr, kan købes på nettet og er super drøjt i brug.

Opskriften på en god og supernem rygeost kommer her:

3 l mælk
3 dl kærnemælk
8 dråber osteløbe
1½ spsk groft salt


1 grillstarter 
1 stor håndfuld havrehalm og
1 håndfuld brændenælder
1 stofble/viskestykke

Dag 1:
Hæld alle ingredienser sammen i en plastik skål/spand, rør rundt, sæt låg på og lad det stå i 24 timer ved stuetemperatur.

Dag 2:
I en stor skål, sættes der en sigte i sigten kommes der en stofble og ostemassen hældes i. Osten står og drypper af i 3 timer, vendes og drypper videre i 3 timer igen. Dette gøres stadig ved stuetemperatur. Derefter røges den.

Røgning foregår sådan her:




I bunden af en grillstarter kommes der havrehalm og oven på halmen brændenælder.
Osten lægges på en rist, eller noget med huller i og der tændes for halmen.
Løft ikke i osten mens der ryges- da ilt vil udvikle flammer og osten skal jo ikke brændes men røges. Ryg den i 1-3 min.
Og så den færdige ost herunder:
Der bruges havrehalm til røgning, for at få den flotte gyldenbrune farve på osten. 
Efter røgningen kan osten drysses med spidskommen, hvis du synes om det. Er holdbar ca. 2 - 3 uger i køleskab, ved max. 5 grader.

Brændenælder bruges til at give smag - det syntes jeg ikke jeg kan smage, men for mig virker det med nælderne da røgudviklingen bliver kraftig og der ikke kommer flammer, så jeg kan kun anbefale at lægge en håndfuld brændenælder på halmen.

Noget af osten kan man lave rygeostsalat af.




Leave a Reply.