Picture
Vi har den tradition her i huset at vi lillejuleaften spiser "Stjerneskud".Traditionen er kommet af at vores datter altid sover med sin game skoleveninde dagen før dagen, hun er meget glad for fisk, og hjemme får de det ikke så tit. Men der er flere ting i det. Jeg syntes ikke risengrød er en ret som man spiser til aftensmad og så ligger den som en sten i min mave!!
Der er også noget religiøst i det jeg er katolik og derfor passer det mig fint at spise fisk denne dag.

Vi spiser denne ret med min hjemmelavede Hollandaise sovs denne aften - ellers spiser vi den med "rød dressing"

Til et skud beregnes:

2 stk ristet brød fri for skorpe
1 stor eller 2 små fiskefiletter
1 dampet rødspætte (dampes i en gryde med 3 dl hvidvin 2 dl vand, 4 laurbær blade, 10 peberkorn 1 helt citron skåret i skiver. Fisken vendes med skind siden indad og lægges i kogelagen hvorpå den "dampes i 10-15 min, tages op og afkøles)
Håndfuld rejer
Pynt ( Karse, asparges, citron, agurk m.m)

Hollandaise sovs:

Opskriften her er den nemmeste jeg nogensinde har prøvet! Mange er bange for at sovsen skal skille, jeg har lavet den mange mange gange og det er ikke sket for mig endnu. 
Det er også en gammel opskrift som jeg har fundet i min mands fasters opskriftshæfte fra 1964, så pas godt på den derude.

100 g smør
4 past. æggeblommer
1 dl fiskesuppe eller boullion
Frisk presset citronsaft ca 2 spsk

Smelt smørret over svag varme og afkøl det igen
Rør en æggeblomme i af gangen i det kolde bløde smør
Hæld fiskesuppen i under psikning. Tænd nu for kasserollen til ganske svag varme og pisk uafbrudt i sovsen til den er jævn & let




Leave a Reply.